ایران و آمریکا متحد شدند

ایران و آمریکا متحد شدند

آفتاب – سونیا انزابی نژاد: با وجود ادامه تضاد سیاسی و منازعه بر سر برنامه هسته ای بین ایران و آمریکا، دو کشور در اقدامی بی سابقه برای جلوگیری از توقیف آثار باستانی ایران که به صورت امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار دارد و یک دادگاه محلی حکم مصادره و حراج آن را صادر کرده است ، متحد شده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل مک کورمک، یک وکیل آمریکایی در حال پیگیری این مساله است که آثار باستانی ایران، جزو دارایی های عمومی یک ملت به شمار می رود و بر خلاف دارایی های تجاری قابل توقیف توسط یک کشور دیگر نیستند. 

مک کورمک در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه بر این مساله تاکید کرد که تفاوت آشکاری بین آثار باستانی که متعلق به عموم یک ملت است با دارایی های خصوصی وجود دارد و اقدام یک دادگاه محلی در آمریکا که حکم به مزایده گذاشتن الواح باستانی ایران در شیکاگو و تصرف
 
عجیب قاضی دادگاه فدرال برای توقیف آثار باستانی ایران موجب برانگیختن اعتراضات فراوانی شد و حتی وزارت دادگستری آمریکا نیز مخالفت خود را با این حکم اعلام کرد
 
آنها به عنوان غرامت را صادر کرده است، کاملا نابجا و بی مورد است. 

پنج آمریکایی که در سال 1997 در یک بمب گذاری در بیت المقدس  مجروح شده بودند، دادخواستی را علیه ایران در یک دادگاه فدرال آمریکا مطرح کردند و با طرح این ادعا که ایران به دلیل حمایت از گروه فلسطینی حماس، مسئول این بمب گذاری بوده است، خواستار دریافت غرامت از ایران شدند. 

قاضی آمریکایی این دادگاه فدرال نیز با صدور حکمی خواستار به مزایده گذاشتن دارایی های ایران در آمریکا از جمله مجموعه ای از لوحه های گلی متعلق به دروه هخامنشی شد که از سال 1933 به  صورت امانت در اختیار بخش شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار دارد. 

شاکیان آمریکایی  توسط دیوید استاکمن وکیل مدافع خود  تاکنون خانه ای در تگزاس و موجودی چندین حساب بانکی کوچک متعلق به ایران در آمریکا را به عنوان غرامت، توقیف کرده اند اما  رأی عجیب قاضی دادگاه فدرال برای توقیف آثار باستانی ایران موجب برانگیختن اعتراضات فراوانی شد و حتی وزارت دادگستری آمریکا نیز مخالفت خود را با این حکم اعلام کرد. 

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد اجازه دادن به توقیف آثار باستانی ایران در آمریکا پیامدهای منفی دارد و دارایی های آمریکا در خارج از کشور را
 
رئیس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو گفته است که این موسسه هر کاری را که در توانش باشد برای حفاظت از میراث فرهنگی ایران که به امانت در اختیار آنها قرار گرفته است انجام می دهد
 
تهدید خواهد کرد. 

این بیانیه همچنین تاکید کرده است که ایالات متحده اصول مشخصی در سیاست خارجی خود برای حفظ و صیانت از حق حاکمیت خارجی در این کشور دارد که باید به درستی تفسیر و اجرا شود. 

این بیانیه در عین حال افزوده است که قصد ندارد از موضع ایران در مورد حماس دفاع کند. گیل استاین، رئیس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو نیز گفته است که این موسسه هر کاری را که در توانش باشد برای حفاظت از میراث فرهنگی ایران که به امانت در اختیار آنها قرار گرفته است انجام می دهد. 

او در نامه ای به موزه ملی ایران تاکید کرده است که این دانشگاه خود را متعهد به بازگرداندن این اشیای باستانی به ایران می داند. 

این دانشگاه در سال 83، 300 قطعه از این لوحه های متعلق به دوران هخامنشی را که حاوی اطلاعاتی در مورد زبان ها و زندگی روزمره مردم در آن دوره است، به ایران بازگردانده بود.
دانشگاه شیکاگو اعلام کرده است که با وجود عدم حضور ایران در دادگاه آمریکا، مسئولان این دانشگاه از حق مالکیت ایران دفاع خواهند کرد. 

قرار است ماه آینده جلسه دیگری در دادگاه فدرال آمریکا تشکیل شده و به اعتراض موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به این حکم رسیدگی شود. 

استارکمن وکیل خانواده های آمریکایی، در واکنش به این مخالفت ها با حکم قاضی آمریکایی گفت ما بسیار تعجب می کنیم که دانشگاه شیکاگو در این مورد از ایران حمایت می کند.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:,
ارسال توسط milad

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 72
بازدید کل : 110373
تعداد مطالب : 97
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1



آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 72
بازدید کل : 110373
تعداد مطالب : 97
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1